Alla inlägg under april 2009

Av Marita - 29 april 2009 18:56


Nu har jag tagit kort på peangen och lägger ut den här. Passar även på att lägga ut ett par bilder på hundarna.

Einar ligger på trappan och ser allmänt uttråkad ut.

Han låg ute och efter ett tag öppnade jag dörren och

 hittade Einar i den ställningen, en skön bild, tycker jag.

Ellies bild är tagen dagen innan operationen.


Idag är Ellie vild, vill bara leka men det kan man inte med ett sår som är ca 15 cm.

Nähä lilla damen du får allt vänta tills på  måndag kväll innan du leker.

Då ska vi ta stygnen kl 15.20 i Högsby.

Av Marita - 27 april 2009 20:00


I torsdags var det dags att lämna Ellie på Läckeby djursjukhus för operation "peang".

Det var med blandade känslor man åkte dit.

Vi fick prata med en sköterska hur det skulle gå till och att jag ville ha peangen när allt var klart.

Lämnade Ellie som såg helt vilsen ut och satte sig i mitt knä men sedan följde hon med vårdaren.


Jag tog Einar och gick en sväng sedan åkte vi hem och väntade.

Einar fick en rejäl pälsomgång, så han såg ut stackars hund.


Framåt eftermiddagen så började man undra lite, men så ringde telefonen.

Ellie hade ju fixat det galant. De hade gett henne pulshöjande så hon var stabil hela operationen. Så skööönt.


Vi hade bestämt att hon skulle vara kvar till fredag och då skulle hon få komma hem om allt var som det skulle.


På fredagen ringde de kl 11 och sa att allt var bra med henne och kl 14 skulle jag hämta henne.


Jag och min son Otto var där till kl 14 och fick vänta i ett rum. Sedan kom damen Ellie in och hon visste inte vad hon skulle ta vägen så glad blev hon.


Vi fick information om operationen och lite eftervård samt en tid när stygnen skulle tas.


Veterinären undrade om hon haft överslagshandlingen under den tiden som peangen legat i magen, hmm ja kan man nog säga, fast vi inte fattade något.

Gett sig på katten, gett sig på Tyzon ( en rumänsk adopterad hund), slagsmål med en rottistik som Ellie är uppvuxen med, bitit sin förra ägares dotter på ett par år, blivit vansinnig på Einar när han leker vilt, sliter sönder bollar som om de var fiende till henne, jaha listan var lång och mer finns.


Men man tänker väl inte på att en hund kan ha en peang i magen, eller vad säger ni?

Nä, tänkte väl det.


Om ca 3-4 veckor har kroppen återställt sig efter det att främmande föremål funnits i kroppen, så VEM är ELLIE???

Ja det får vi se då, för jag vet inte det faktiskt.


Jo, peangen ja, den har jag i en fin liten påse.

Ska ta lite bilder på den och lägga ut här sedan. J

ust nu tvättar vi sår och Ellie har t-shirt på sig istället för tratt,  haha ja hon ser komisk ut, ska ta lite bilder på det med och lägga ut.


Nu ska vi tvätta lite och sedan slappa en stund, hej svejs !


Av Marita - 21 april 2009 08:27


Här kommer lite bilder från rivningen som PEAB har gjort, svårt att se kanske vad det föreställer.

Av Marita - 20 april 2009 15:04


I dag när jag tittade ut såg jag vår katt i det vissna gräset. Han låg och lurpassade på något, kanske en råtta tänkte jag.

Efter ett tag gick jag ut och katten Nisse sprang så fort han bara kunde.

Hmm undrade varför?

Jag gick och kollade och såg något svart som låg i en konstig ställning. Eftersom jag är livrädd för orm så sprang jag in och tänkte att det där får någon annan kolla.

Efter ett tag så tänkte, nähä det här duger inte, måste nog kolla så inte hundarna får nyss på den och vill äta upp den eller om den kanske ligger skadad eller rent av död.

Jag hittade en lång pinne som jag tog med mig och undrade lite smått vad jag skulle göra med den om den var kvar.

Ta i den kan jag inte, peta på den och den kanske lever, ja då biter den väl mig, kasta iväg den nä inget alternativ då kanske någon annan blir biten.

Jaha jag får väl se vad jag ska göra.

Gick sakta fram och den låg kvar alldeles stilla. Jag tog upp en sten och kastade framför den men den rörde sig inte.

Japp tänkte jag då, den är stendöd. 

Smög sakta fram och tittade en gång, två gånger, den tredje gången gick jag fram för då såg jag vad det var.

Kan ni tänka er vad det var?

Jo ett ruttet bananskal, kolsvart och då såg jag att den var ju skalad som man gör med en banan så det var ju flikar hit och dit.

Ja jösses så knasigt det kan bli.


Ta en banan och njut av livet :)

Av Marita - 18 april 2009 20:40

 Den 15:de april tog jag kontakt med Agria för att höra hur det var med Ellies försäkring angående operation av peang i magen. Den tjejen där blev så paff när jag berättade historian om peangen så hon var tvungen att rådfråga en annan skadereglerare. De hade ingen aning om hur de skulle göra med peangen, men kan man påvisa att Ellies låga puls kan härledas till peangen i magen så står de för operationen.

Men det vet vi ju inte förrän allt är klart ju. Agria tjejen skulle prata med en expert så skulle hon ringa upp sedan, under tiden skulle jag ringa till Växjö djursjukhus och prata med dom sa hon.


Sagt och gjort, jag ringde dom och det blev tyst i luren någon sekund sedan säger hon:

 - Vad sa du? 

- Jo det är så här....,

- Ja jo jag hörde ju vad du sa men jag blir chockad, har vi glömt en peang i magen menar du?

- Ja det har ni och den kan inte vara kvar där ju.

- Men herregud så klantiga vi har varit, det får bara inte hända.

Nä det höll jag med om, det får inte hända.

- Hur mår hon egentligen, frågade damen?

- ja det är konstigt att hon är som hon är, men arg kan hon bli för det minsta, men det är ju inte så konstigt nu när man vet hur det ligger till, sa jag. Lite inflammationer har hon haft samt att hon började kissa inne nu också. Låg puls har hon också som inte vill gå upp. Men konstigt nog är hunden pigg.

- Jag hade också varit tvär och ilsk om jag hade en peang i magen, sa damen. Men herregud, stackars hund måste ju opereras. Hon har ju lidit och vilken tur att det inte hänt mer med henne.

- Ja hon ska bli opererad och min önskan är att hon får bli det i Läckeby, sa jag, eftersom hon tillhör det djursjukhuset nu. Men hur är det med kostnaderna då, står ni för kostnaderna som är på Ellie?

- Självklart ska vi göra det, beställ tid för henne. jag beklagar, jag vet inte vad jag ska säga, förbannat klantigt är det i alla fall. Jag hoppas det går bra och att Ellie blir bra och jag ber så mycket om ursäkt, det får inte hända. Vi får ta på oss alltihop eftersom vi gjort fel.

- Ja jag ska beställa tid för Ellie så hon får bort den här peangen i magen, svarade jag henne.

- Jag vill gärna ha ditt namn och din adress så för jag in det i journalen så vi vet vad det handlar om sedan när allt är klart. Jag hoppas verkligen allt går bra och att du får en pigg och alert hund efter detta.


Ja jag fick ett trevligt bemötande och samtalet var längre än det jag redogjorde för, men nu håller vi tummarna för Ellie.


Jag ringde upp Agria och talade om att de står för alla kostnader som rör Ellies peang.

- Ja jag trodde nog det, sa Agria. Jag har jobbat här så många år och aldrig hört talas om något sånt här.

- Vilken tur, sa jag, att det inte är vardagsmat då.

- Nej det hör verkligen inte till vardagen men jag hoppas det går bra nu och skönt att de tar sitt ansvar när de nu gjort ett sånt fel.


I fredags var jag på Citygross och handlade då ringer min mobil. Det var en av ägarna till Växjö djursjukhus. De hade haft möte på torsdagen där de hade diskuterat Ellie och hennes peang. Hon var också mycket trevlig och självklart står Växjö djursjukhus för allt. Hon beklagade och sa att detta får absolut inte hända och de ser över sina operationsrutiner nu.

Den veterinären sa att det har aldrig hänt att de glömt något i något djurs mage och likadant sa ju Agria till mig. Så jag är glad att det inte händer för då hade  man undrat vad för utbildning veterinärer får.  


Nu får vi hålla tummarna att Ellie fixar operationen den 23 April.

Ellie har nämligen en låg puls, 48 slag och en så stor hund ska ha 80-120 slag.

Jag sa detta till veterinären i Växjö och talade om att jag var orolig hur det skulle sluta. Hon förstod mycket väl vad jag menade men sa också att har Ellie tur nu så ligger peangen och trycker på en nerv så det är därför pulsen är låg. Den kan tydligen gå upp fort efter det att peangen är urtagen, likadant sa Läckeby. Jag tror på dom.


Så nu gott folk, håll tummarna den 23 April för Ellie.


Nu ska jag gå och lägga mig, haft huvudvärk sen jag fick veta att det låg en peang i magen på hunden. Usch!


Sov gott!!!



Av Marita - 14 april 2009 20:49


Jaha idag var det dags att åka med Ellie en vända till Läckeby Djursjukhus.

Ellie har kissat inne hela helgen så något är fel.

För det första glömde jag kisseburken på morgonen när vi hämtade tidningen och givetvis kissade Ellie då.

Försökte få kisseprov innan vi åkte men hon knep.

Vi åkte iväg och gick kiss- och bajsrundan i Läckeby. Fick lite kiss men inte mycket.

In på djursjukhuset och veterinären kom och undersökte Ellie.

Hittade inget som var fel på hunden.

Vi väntade på svaret på kisseprovet och till slut kom det: Inget konstigt alls, normala värden.

Då blev det röntgen för att se om det fanns urinsten.

Vi väntade och väntade och vääääntade. Till slut var det vår tur att komma in.

När vi skulle in i det rummet så låg det en stackars hund i ett litet väntrum, helt utslagen efter sin röntgen, stackars vovve, ham kunde inte resa sig upp.

När vi kom in på röntgen rummet så skulle vi ha upp Ellie på bordet, hon tycker inte om veterinärer alls men med hjälp av min dotter Ida så gick det vägen.

Först en bild där Ellie ligger på sidan (hon har inte fått lugnande), sen springer röntgensköterskan ut för att kolla så bilden är ok.

Hon kommer tillbaka och säger att vi måste ta om bilden och känna om det ligger en sax under Ellie.

Hon ser lite bekymrad ut och vi hittade ingen sax.

En bild till togs och hon sprang ut, kom in igen och sa att vi skulle lägga Ellie på rygg också.

Jag tyckte hon såg lite konstig ut men hon sa inget. Bilderna blev bra och vi väntade på veterinären som kom på en gång.

Vi fick gå in i ett rum där man såg bilderna, och det var en chock!!!!

Där fanns en sax på bilderna, en SAX. Men men men hur har den hamnat där????


Jo Ellie är opererad på Växjö Djursjukhus december 2007 för en stor cysta, 5.7 kg tung var den och då "glömde" de en peang i magen på henne!!

Man kan tro det är ett skämt men det är det inte, jag såg den.


Ja jag visste inte om jag skulle gråta eller skratta eller vart jag skulle vända mig. Detta händer bara inte, kanske på film i så fall.

Det får inte hända, tänk om hon skulle fått en magomvridningen, hon hade dött på kuppen.

Peangen låg precis under mjälten på henne.


Ja vad gör man?  Hmm ska ringa Växjö Djursjukhus i morgon och Agria.

Försäkringen täcker nog inte operationen men det får vi se i morgon.


Växjö djursjukhus får faktiskt stå för kostnaden för operationen och Ellie ska inte opereras i Växjö utan i Läckeby om jag får bestämma.

Kan ju inte lita på det djursjukhuset, vad "glömmer" de nästa gång då?


Ja det var denna dag eller ja lite träning hann vi med också men det berättar vi om en annan dag.


Sov gott

Av Marita - 13 april 2009 06:08

Då var denna helg snart slut.

På påskafton var vi på klickerkurs i 3 timmar. Vädret hade vi tur med, strålande sol och varmt, lite för varmt för hundarna kanske.

Vi fick lära oss grunden till klicker och en massa övningar som Silva, instruktören gick igenom.

Hundarna skötte sig bra men min Einar tyckte till slut att det fick vara nog. Han tyckte vi kunde prata lite med de andra hundarna istället :)

Einar blev nog lite betuttad i en liten vit japansk spetstik på 8 månader, Doris heter hon. Einar skulle bara fram till henne men Doris tyckte nog att han var lite för stor så hon la sig på rygg och gnällde lite.

Einar tittade på henne när hon låg där och gnällde och han  undrade vad hon höll på med.

Men hon var nog lite rädd för honom men sånt begriper inte Einar utan han tycker att han själv är så snäll och vill bara göra liten undersökning, grundlig gynundersökning ska det vara :)  Kan säga att det inte är så populärt alla gånger att Einar gör sina undersökningar.

När vi var färdiga åkte vi hem till de andra som var hemma och fixade lite mat.

Denna helg har barnbarnet Sebastian varit hemma också. Han är så full av energi så man undrar hur sjutton orkar han hålla igång hela dagarna.

Men när man ska gå ut i skogen med hundarna då får han ont i magen, ont i ryggen och orkar inte gå alls, men när vi kommer hem så springer han som om han hade eld i baken :) Ja dessa barn är som de är.


Påskdagen var vi på fortsättningskurs i klicker. Inte alls tur med vädret, vi frös i nästan 3 timmar. Men det var roligt :)

Denna gång var det en övning där hunden skulle sätta en tass i en låda och till slut skulle hunden sitta i lådan. Einar fattade inte vad man skulle ha denna låda till. det slutade med att han låg bredvid lådan istället.

Han tyckte nog att denna låda var på tok för liten för att en briard ska kunna sitta i den, det kan ju de där små ulltussarna göra som var där :)

Trötta och frusna åkte vi hem efter 3 timmar och då minsann tittade solen fram.

När vi kom hem så hade sambon och sonen bilat bort nästan hela trappan, vi ska göra en ny yttertrappa och någon form av ett soldäck jämte trappan. Ska sätta mig och fundera hur stort jag ska ha det och hur det ska se ut. Det ska bli roligt när allt är klart här så man kan börja leva ett normalt liv igen.


Nu är det dags att göra lite nytta.

Hej svejs

Av Marita - 9 april 2009 06:09

 Bravida!

Snickarna på PEAB hade ringt till Bravida som skulle fixa röret mm.

Bravida killen hade kört från Kalmar, ca 6 mil, och kom hem till oss i går eftermiddag.  Han kikade in genom dörren och säger; jaha det är ett rörs system i detta hus! Jo säger jag det är det,det vet jag eftersom min gubbe har sagt det för längesedan.

Jaha men det röret kan jag inte ta bort provisoriskt för att snickarna inte vill ha det i vägen, säger han.

Nä det går ju inte för då har vi ingen värme till elementen eller vatten heller för den delen.

Men du säger jag till honom, röret har ju gått sönder så du skulle laga det.

Ja jag kikar på det. Efter ca 3 sekunder tittar killen upp från torpargrunden och säger: ja jag får väl dra åt kopplingen lite, det har lossnat lite vid elementet.

Jag tittar på honom och frågar: har det bara lossnat från kopplingen?

Ja får man till svar, men varför kunde inte snickarna skruvat fast det då, säger jag.

Ja säg det, säg det, muttrade Bravidakillen.

Fattade dom inte att det bara var ett rörs system heller, frågar jag?

Nä tydligen inte får man till svar från Bravidakillen.

Just i denna stund kan jag bara inte hålla mig för skratt :)

Jag gapskrattar så tårarna trillar, Bravidakillen börjar skratta han också.

Nästa gång ska jag erbjuda mig att skruva fast kopplingen själv, om det händer fler gånger vill säga.

Allt som allt tog det 5 minuter för Bravidakillen från det att han kröp ner i grunden tills det att han var uppe igen.

När denna historia med PEAB är färdig ska jag nog skriva en bok, folk kommer att gapskratta :)


Så till nästa historia som inte är lika rolig.

Min lilla tik Ellie började helt plötsligt kissa inne i går eftermiddag, stora pölar i köket. Inte annat att göra än ringa till Djursjukhuset.

Jag ringde kl 15 och kl 16 fick vi komma.

Det blev provtagningar och kisseprov men allt var bra, förrutom ett lågt ph-värde i urinen som kan tyda på urinsten, men de hittade inga kristaller. Fick ett recept på värktabletter och att vi skulle hålla koll på om hon kissar ute ordentligt eller om hon bara sätter sig och inget blir gjort.

Vi åkte hem igen och var hemma till 18.30 Utfodrade hundarna, en promenad och 20.30 var det dags att åka och jobba.


Ja vad tog denna dag vägen egentligen, det vet jag inte.

Ha det gott allesammans

Ovido - Quiz & Flashcards