Alla inlägg under augusti 2009

Av Marita - 29 augusti 2009 16:01


I går kväll kom syster yster med det nya tillskottet i familjen.

En ettårig tibetansk spaniel som hon har köpt.

Elvis heter den lilla hunden och han är opererad när han bodde hos sin uppfödare för ett fel i ena höften.

Han saknar höftkula så allt hålls uppe av muskler och senor.

Han har varit på sjukgymnstik i flera månader och nu kan han gå riktigt bra med sitt ben. Ibland gör han lite konstiga knyck men han lider inte av det.


Einar & Ellie blev lite nyfikna på den nya medlemen :)

De hälsade och Elvis morrade åt dom, lite läskig var han allt.

Men inne sen tyckte till slut Einar att Elvis hörde nog inte till oss.

Elvis började krafsa på golvet och då fick Einar damprycket och blev lite sur.

Elvis fick lägga sig i bilen och vänta tills matte ville köra hem.


Här kommer lite bilder på syster och lille Elvis.



Av Marita - 26 augusti 2009 10:11


Har löst ut mitt första brev om homeopati för hundar.

Det var en spännande läsning med många krångliga ord, tur internet finns så man kan få förklaringar på vad det betyder.


Ska läsa 8 kursbrev på distans och lämna in läxor efter varje kursbrev.

Kan säga att det räcker inte med att läsa en gång, utan man måste verkligen läsa flera gånger och göra anteckningar hela tiden för att förstå vad som menas.

Men det som stod i det första brevet är verkligen tänkvärt när det gäller alternativmedicin.

En del veterinärer använder sig tydligen av det på djuren , men kan tydligen vara svårt att få en helhet av sjukdomsbilden på djuren.

Oftast är det ju ägaren som får berätta hur djuret mår men man kan aldrig få en 100 % helhet hur djuret mår.

Men efter en grundlig förfrågan om både det ena och det andra så ska det visst klarna ganska bra även för en veterinär.


Skillnaden mellan vanlig traditionell vård och homeopati är att i homeopatins värld ser man till helheten, i vården ser man symtomen och behandlar det och sedan dyker biverkningarna upp som också ska behandlas. Medan homeopatin ser till hela individen och botar inte bara symtomen utan det finns mer som ska behandlas för att komma åt sjukdomen.

Detta ska bli intressant att få läsa och få veta mera om.


Tänk om sjukvården och alternativ vården kan samarbeta då skulle det nog fungera riktigt bra.


Fanns lite om hästar och kor i det första brevet och ni som har problem med era hästar, (vet det finns), ska nog tänka efter en eller två gånger om ni inte ska testa homeopati på era djur :)

Allra bäst vore om ni också läste homeopati för hästar, finns utbildning på distans för det också.

Man läser i sin egen takt och lämnar in för att få nya kursbrev. Gäller att ha disciplin när man läser så man fattar något.


Och på kvällarna läser jag lydnadsträning i praktiken och i teorin, inriktning med klicker. En bok på 500 sidor, men någon gång ska den väl vara utläst :)

Detta är också väldigt intressant, har provat lite med klicker för att se om boken har rätt.

Kan nog påstå att det har den, än så länge.

Einar fick ett snabbare sittande ju längre jag höll på, korta pass, paus, fortsätta passet osv. Så höll jag på igår och han tyckte det var roligt :)

Annars har Einar inte tyckt att lydnad är speciellt roligt, man kan lika gärna göra något annat som tex klia sig hundra gånger, sätta nosen i vädret och kolla om grannens tik kanske löper, äta gräs eller helt enkelt bara gå därifrån och låtsas att man tappat öronen :)


Men igår hade jag en hund som gjorde allt för köttbullarna, skinkan och t.o.m torrgodiset :)


Ellie är ju snabb vad det än gäller, bara hon får något att tugga på så gör hon vad som helst :)

Lite slarvig kan hon bli för att hon har så bråttom.

Roliga är dom allt i bland :)


Nu ska jag göra lite nytta innan det är dags att åka och jobba!


Bye



Av Marita - 25 augusti 2009 19:34


Har ju köpt en ny kamera som jag skulle inviga också.

Alla nya tekniska grejor är en hel vetenskap idag.

Men jag packade upp den lilla saken med allt vad det nu var, batteri i där, minneskort ska vara där, hoppsan man ska ladda batteri också, i med batteriet i en hållare och sedan vänta, vänta....


Men till slut var det klart, ut med hundar och kamera och satte på kameran och vips där var ju hundarna i rutan. Jag knäppte och knäppte men vad fanken är nu detta då, det hände ingenting???

Stängde av den igen och tittade på menyn men den står ju på kamera, varför knäpper den inga  bilder :(


Efter ett tag började man bli lite irriterad på den lilla saken.

Hmm får nog ta på glasögonen då, kanske man ser bättre hihi.

Men den stod inställd på kamera och jag skulle knäppa igen, hände ingenting. Men så helt plötsligt hände något, klick, klick, ja hurra äntligen :)

In igen satte i skivan och installerade det jag hade fotat.

Installation klar och vad får man se då, jag hade spelat in x antal video snuttar hahaha, vad jag skrattade :)

Teknikens under och ett konstaterande: Jag behöver nya glasögon för jag ser inte de små ikonerna på kameran.


Men jag lägger upp 2 bilder som jag lyckades ta efter mycket om och men hihi. Kan tycka att jag är riktigt rolig ibland fast jag inte vet om det och efteråt kan man ju skratta lite :)



Av Marita - 25 augusti 2009 16:14


Idag har jag äntligen tagit tag i vår träning, skulle jag ha gjort för längesedan men men.


Började med att göra stationer hemma på tomten.

Hade bestämt ordningen innan och vad som skulle tränas.


1. Klickerträning.

Einar ska helst sätta sig fot varenda gång jag stannde, Ellie ska helst gå fot en längre sträcka. Ska väl inte vara så svårt, tyckte jag.


2. Problemlösning med flera burkar upp och nedvända med gott i.


3.Rallylydnad


Pauser mellan stationerna med lek och bus.


Med Einar gick det bra, satte sig inte fot varje gång men till slut satte han sig lite snabbare än vad han gjorde i början.

Problemlösning för Einar är en baggis så han fick lite svårare uppgift, 2 burkar satt ihop (löst) och mellan burkarna låg köttbullebitar.

Han klantade till sig med att sätta tassen på den översta burken och då sjönk den ihop med den andre burken. HJälpte till att lossa lite.


Rallylydnad är roligt, verkar som om hundarna fattar fortare och blir mer följsamma. Einar fixade det också så nästa bana blir längre.


Ellie då, hon gick fot ett långt stycke. Inte svårt med en matfixerad hund, hihi.

Hon fick enkla burkar som låg upp och ner med köttbullar, men har svårt att förstå hur hon ska göra för att komma åt det goa. Men till slut fixade hon det så de andra burkarna gick i en rasande fart.

Rallylydnad med Ellie är inte svårt, hon är för ivrig, så till slut hade hon så bråttom så hon satte sig på skyltarna haha.

Mellan skyltarna hade hon inte tid att räta ut benen utan hon gick med böjda ben så hon inte skulle missa att sitta och få köttbullar :), värre blev det när det kom skyltar där hon skulle stå, ja jisses så bråttom hon hade :)

Fick gå tillbaka några gånger för att börja om.


Medan jag tränade en hund så låg den andre still och tittade på, lite passivitet skadar ju aldrig heller.


Men de var duktiga så nu ska det bli träning nästan varje dag i alla fall.

De dagar man jobbar heldag får de ha semester :)


Nu blir det snart skogen och sedan slappa i soffan


Bye



Av Marita - 24 augusti 2009 16:26


Idag på morgonen hade jag tid för att byta däck på min bil.

Det har varit pyspunka länge på ett bakdäck och sista veckorna har jag pumpat 2 gånger i veckan, lite jobbigt.


Jag har ju även sett att däcken är slut och tackat någon där uppe för att jag inte har blivit stoppad av polisen :)


Men som sagt in med bilen och däckskifte påbörjas.

Jaha inte mycket kvar av detta däck, säger Micke (däckverkstaden),

hmm nä kan tro det, säger jag och ser ut som en liten ängel eller att jag inte fattade något hihi.

Det blev samma kommentarer runt om på alla däck, förrutom pyspunkdäcket, där satt en lång spik :(


Hur länge har du behövt pumpa däcket?

Nja en sisådär hela sommaren.


Hade du blivit stoppad av polisen hade du fått böta 1200:- per däck + att du fått sätta på nya däck om de överhuvudtaget hade låtit dig köra.

Jasså, jaha säger du det, så ler man lite konstigt.


Har du tittat på dina däck?

Njaää ska man det tycker du?

Jo jag fick allt titta på dom och då sa jag att de var blanka och fina :)


En blondin i ett nötskal hahaha.


Men som tur är känner jag och Micke varandra väl och han vet att jag minsann kör med mina däck tills de är totalt slut, lite valuta ska man väl ha för dyra däck, eller?


Fast hade jag blivit stoppad av polisen och fått böta alla de där pengarna då hade svordomarna haglat duktigt, suck.


Men tur har man ibland, tyckte jag men det tyckte inte Micke.

Vad hade du gjort om du fått en rejäl vattenplaning?

Ja vad ska man svara på det då?

Då kom den där blondinen fram igen, jag bara log och sa att tänk om inte om hade funnits :)


Sen berättade Micke att polisen ska ut på en jakt på oss bilister nu, de ska kolla däck, lyse, körkort, nykterhet mm.

Men vilken tur att mina däck är hela och fina nu då :)


Polisen vill tydligen ha en del däckverkstäder med ute på kontrollplatserna.

 De ska mäta mönsterdjup och berätta för bilisterna vad som kan hända

om man har blanka fina däck på sin bil.

Ingen dum idé tycker jag faktiskt.

Får väl skärpa till mig angående nästa däck så man byter i tid.

Lova kan man ju alltid, men komma ihåg att hålla det är ännu värre.


Japp dags för skärpning nu kanske!!


Se upp alla bilister ute i trafiken, kanske din tur nästa gång när polisen vinkar in dig, hur har du det med dina däck??


Så där nu har jag gjort en god gärning för oss bilister, en uppmaning om att kolla däcken och samtidigt blir man utfattig också.

Smällar man få ta om man ska köra bil tydligen.


Dessa bilar som man bara måste ha för att livet ska fungera.


Nu ska jag ut och köra med mina nya fina däck som har mönster hihi.

Hmm undra hur länge de håller?


Nä nu är det slut med däckgrubbleriet, nu måste jag åka.


Bye

Av Marita - 21 augusti 2009 17:12


Vissa dagar är hopplösa, tiden räcker inte till, suck!

Idag var det en sådan dag då man önskade att dygnet har dubbla timmar.


Fast lite roligt hade jag i alla fall, ska snart berätta :)

I går kväll sa Otto att han börjar skolan kl 11.30 och undrade om jag kunde köra honom, jo visst det kan jag ju. kan ju försöka hinna med att köpa den där kameran som jag har tänkt på i evigheter.


Steg upp tidigt, ut med hundar, hem för att äta frukost och då ser jag Otto tassar förbi. Hmm började han inte kl 11.30 idag, det sa han väl igår kväll eller har öronen missupfattat????

Frågade honom lite försiktigt, började du inte i skolan halv tolv idag eller???

Haha gissa vilken blick jag fick, han började halv tolv och steg upp kl 7.15

Gissa vem som skrattade när han försvann upp igen med en del svordomar, hahaha.

Det kan han ha den lille pojkspolingen så vimsig ibland så det är synd om honom, hihi.


Igår ringde han mig på jobbet från bussen, är pannrums dörren öppen för jag har glömt nycklen i skåpet?

Hmm nä det har jag ingen aning om. Han fick helt enkelt åka med bussen hem och chansa annars hade jag fått åka hem och öppna åt honom.

Men han hade tur, pannrumsdörren var öppen och när han ringde frågade jag om nycklen låg i det olåsta skåpet i skolan?

Jopp, blev svaret.

Ja bara att hoppas den ligger kvar tills idag då, suck!


Jo idag på morgonen så fick jag handla när affären hade öppnat kl 9, hem med allt det och packa upp.

Iväg med Otto och samtidigt köpa en ny kamera :)

Hem igen, plocka ihop vacinationspapper på hundarna, iväg med dom och vaccinera och klippa klor.


Hem med hundar, iväg igen för att hämta Otto hos frissan.

Hem igen, laga mat, plocka undan.

Iväg igen med Otto till fotbollsmatch.

Hem igen för att gå med hundar.


Och allra sist, iväg igen någon gång i kväll när Otto ska hem från matchen.



En dag i mitt liv, kan se ut så här ibland.

Av Marita - 19 augusti 2009 12:38


Då var det dags för skolstart och jag kan inte annat än tycka att det är skönt när det blir lite normala gängor igen.


Igår kväll sa Otto att han börjar 12.30 idag och frågade om jag kunde köra honom eftersom det inte går några bussar.

Jo det kan jag visst göra.


Idag kom han ner kl 10 och ställde sig i duschen, tidigt tänkte jag, vi behöver ju inte åka förrän 12. Men jag fortsatte kamma Einar och Otto blev färdig och kl 11 säger han: jaha ska vi åka då?

Nu, menar du nu?????  Joddå det menade han.

Alla skulle samlas för att äta innan skolan började.

Jamen jag måste ju göra mig iordning, jag är ju full med hundhår,sand och skräp.

Skynda dig får man höra då.

Grrrr, kunde han väl ha sagt innan han klev in i duschen, :(


Men som tur var så var Björn hemma, han kom hem kl 04.00 idag på morgonen så han orkade inte åka till jobbet så tidigt.

Så jag slapp åka full med hundhår,sand, och allt vad man hade på sig, hihi.


Jag frågade igår varför de inte började förrän kl 12.30 första skoldagen?

Fick svaret att tvåorna ska introducera ettorna och visa runt dom på gymnasiet!

Hmm på min tid kallades det för inspark och då hände det en massa konstiga saker, har det bytt namn till något finare kanske????

Äta mat innan man börjar skolan för dagen??? Undra det jag, kan det vara planering inför den sk introduceringen och visning av skolan????


Ja tids nog får man nog veta det också.


Idag började även Sebastian skolan, hoppas han slapp introducering hihi.

Sebastian ville inte gå hem efter skolan så då måste det ha varit riktigt roligt att börja skolan.


Nu ska jag ta itu med Ellies päls också, var ju tvungen att vila axlar och nacke en stund. Förbenat vad ont man får av att kamma hundar, ajaj.


Bye på ett tag :)


Av Marita - 19 augusti 2009 07:50


Igår hade jag en riktig städdag med allt vad det innebar.

Började morgonen med att slänga i en maskin tvätt.

Det bor 3 st i detta hus men jag hade tvätt för säkert 10 personer.

När dagen var slut hade jag tvättat 7 maskiner,tur det var torkväder ute, hihi.

Jag hade inte tvättat på 3 dagar, man kan tro det hade gått en hel vecka sen sista tvätten men det hade det inte gjort.


Jag får nog skylla mycket på sonen, han har träningar 4 kvällar i veckan, matsch 1-2 gånger i veckan och duschar varje dag hemma samt alla dessa träningskläder och för att inte tala om alla badlakan han gör av med.

Vissa dagar duschar han ju 2 gånger om dagen, det blir 2 av allting, kalsonger, t-shirts, byxor, shorts, strumpor, badlakan osv.

Inte konstigt att man tror det bor fler i huset än det gör hihi.


Fortsatte med att storstäda hela huset, ojoj så mycket skräp och smuts det blir.

På em duschade jag av hundarna ute i slangen också, det är utställning den 5 september så det var lika bra att ta dom också.

Blir det någon fin dag så får man väl åka och bada dom i sjön innan utställningen, de får så fin päls av sjövatten.


På kvällen blev det en promenad med hundarna, mamma, Lufsen och Anders.


Kvällen avslutades med torkning av golv uppe och då var klockan 21 :(

Tiden går fort när man har roligt, sägs det :)


Usch, det var den dagen det men jag hann mycket och stolt ska man vara när man äntligen är färdig :) 


Denna dag måste jag nog kamma hundar också, Einar ser ut som en ladugårdsdörr i baken. Finns nog mycket päls där som måste bort. Hans nacke ser ut som en tjurnacke så det är bara att ta fram kam med tillbehör och börja ansa honom.

Ellie har inte den pälsen, hon ser likadan ut jämt, inte mycket man kammar bort på henne inte. Lite tovor har hon men inte mycket.

Syskon är dom men har helt olika pälsar.


Nu får man sätta fart igen om det ska hända något vettigt idag.


Bye

Ovido - Quiz & Flashcards