Alla inlägg under september 2009

Av Marita - 28 september 2009 12:30


Då har man haft bloggtorka ett tag, men får väl skärpa till mig lite kanske.

 

Vad har hänt sen sist då?

 

Jag har hämtat min nya bil, en hel vetenskap är den bilen.

Bilen går bra och det mesta funkar nog, bakdörren är lite konstig men jag tror man ska trycka på en annan knapp som sitter på passagerardörren, men får fortsätta experimentera lite.

Eller kontakta bilförsäljaren hihi.

 

I lördags skulle jag och Ida till Kalmar för att handla och på E22 låg jag bakom en annan bil som började spruta spolarvätska, jag skulle förstås sätta på mina vindrutetorkare och det finns 2 knappar som visar vindrutetorkare, den ena knappen med stråle och den andre knappen ingen stråle. Satte på knappen och bakrutetorkaren började gå, jaha då är det ju den andre knappen då, nähä den var till bakrutan också. Men vad sjutton det sitter verkligen ingen pinne till höger om ratten som det brukar göra. Hur funkar vindrutetorkarna fram då???

Vi trodde att vi hittat ett fel på bilen, den såldes alltså utan vindrutetorkare framFörvånad

Det var bara att fortsätta köra och hoppas på att det inte skulle regna, då vet jag inte hur jag hade löst detta problem, hihi.

 

För längesedan hade jag en Cheva Van och körde med, men har glömt hur stort utrymme man verkligen måste ha till större bilar. Jag parkerade och vi handlade hundfoder och kom ut till bilen, hmm jasså jaha hur kommer vi ut nu då??

En bil på min högra sida hade parkerat snett så han var nästan i baken på min med sin kofångare, den andre bilen stod rakt och fint men jag kom inte ut, behöver PLATS!!! Vad göra då?? Jo sitta och vänta en stund tills den andre bilägaren kom. Den familjen kom snart så det löste sig ju bra Skrattande

 

In på nästa parkering och då såg man till att parkera där det fanns plats.

Där stod en annan Chryzler med sin ägare, ska man våga fråga om det finns något knep med bakdörren månntro???

Efter lite överläggningar med mig själv och Ida så frågade jag familjen.

Ska inte bakdörren gå upp med hjälp av nycklen?  Frågade jag killen.

Våra dörrar måste man öppna manuellt sa han, men det finns varianter där dörrarna ska gå upp automatiskt, gör den andre dörren det?

Ja det gör den ju.  Då är det nog något fel, sa killen.

Tackade för hjälpen.

Men vet inte om jag vill kontakta bilförsäljaren, får väl höra om alla fel på Passaten som de kanske har hittatObestämd

Jag funderar en stund.

 

Men jag hittade vindrutetorkaren i alla fallFlört, den satt på blinkersen, tur att jag inte frågade killen om det också, hade säkert blivit idiotförklarad hihi.

 

Sedan var det dags att möblera om hela bilen också, ut med stolarna, fram med sätet, fixa lite provisoriskt till hundarna.

Efter det kom Micke hem till oss och då fick karlarna för sig att de ska svetsa ihop en dubbelbur till mig.

Björn ska skaffa grejor denna vecka, och till helgen hoppas jag de kan få ihop något som liknar en bur hihi.

Spännande ska det bli Glad

 

Men karlarna hade lite bekymmer hur tung buren skulle bli, Björn vill att den väger så lite som möjligt så de kan använda bilen till sina resor, golfresor, fyllebil, ja jag kan nog göra listan lång. Och då måste man ju kunna lyfta ur och i buren så smidigt som möjligt, jaja, vi får se vad som händer och fötter haha.

 

Vi har hunnit med kalas också, var roligt.

 

Den 11 oktober ska jag mentaltesta mina hundar, uppfödaren ringde förra veckan och frågade om jag ville göra testet. Klart jag ska göra det.

Den 10 oktober ska jag ut med jobbet, men det blir en nykter kväll, och åker hem efter bowling och mat. Vete tusan hur dags man får stiga upp den 11 oktober för att komma i tid till testet. Huvudet ska vara på skaft också den dagen, det blir nog bra, har ju sett fram emot testet länge nu och snart kanske båda blir koradeSkrattande

 

När Einar har blivit korad, förhoppningsvis fixar han det, då är det dags för nästa steg, han ska sättas ut i hanhundslistan. Sedan får man hoppas på att det finns någon tik någonstans som vill ha honom som fästman hihi.

Eller kanske det är matte och husse som får kolla om de vill ha Einar som pappa till sina valpar.

Spännande tid framöver i allafall.

 

Den 1 november blir det útställning i Växjö också, bägge ska ställas.

Ellies gamla matte My kommer, och kanske hon ställer sin gamle tik. Vi får se.

My säger att Ellie biter henne i baken, men det gör hon inte, kanske i benet haha.

 

Måste träna Ellie tills det är dags för Växjö, hon är så obekväm med mycket folk och mycket hundar.

Kanske blir hennes sista utställning om hon inte mår bra av det, vill inte plåga henne om hon tycker det är obehagligt. Bättre hon blir sällskapshund eller kanske gå en lydnads kurs med henne eller något annat hon tycker är roligt.

 

Nu ska jag hämta sonen också, han ringde och berättade att han skurit sig i tummen på praktikplatsen idag.

Skurit rakt genom tumnageln, men han ville inte till doktorn utan det går bra som det är. Vi får se hur det ser ut när jag hämtat honom. En resa till apoteket blir det och köpa lite plåster, sprit mm.

 

Ha det gott!

 

Bye

 

 

 

 

 

Av Marita - 21 september 2009 08:03

    


Snodde lite bilder av Rebecka på hennes facebook, sorry Oskyldig

Tycker de är så jättebra!

Einar är en riktig barnvakt för det mesta, han ska ligga jämte Sebastian när han sover över här. Ligga eller sitta bredvid Sebastian när han leker, ja kort sagt, de är kompisar Glad

 

Tyzon vill också ligga bekvämt och sova på en kudde.


ibland säger bilder mer än ord så håll till godo.

Ja, den som kom på att hunden är människans bästa vän har alldeles rätt.

Av Marita - 16 september 2009 16:53


Japp där satt den Skrattande

Var och provkörde Chryslen idag och beslutet var ju inte så svårt som jag trodde hihi.

Körde en runda med försäljare i faktiskt eftersom Björn hade provkört den igår och tyckte det "kluckade"???

Vaddå kluckade??? Var det dieseln som kluckade men jag och min jobbar kompis, Nina, kom snart fram till att då skvalpar det om det är bränslet.


Jaha vad är det som "kluckar"???? Obestämd


Det var därför försäljaren fick följa med ut på en biltur, han överlevde ska jag säga, haha.

Jo det kluckade om något, hmmm, vad är det då? Vill inte köpa grisen i säcken en gång till.


Men försäljare Janne skulle kolla det med verkstaden så det inte kluckar när jag hämtar den på onsdag den 23 september Flört


Å andra sidan så har de bytt in grisen i säcken, haha.

Passaten är inte i bästa skick och inte frågade han heller om det var några fel, då får man skylla sig själv.

Han tyckte t.o.m att Passaten såg bra ut, trodde jag skulle dö men höll givetvis med honom. Utvändigt ser den bra ut, men när man vet om felen så är den inte i bra skick, men det struntar jag i, har köpt en Chrysler Skrattande


Inte kollade Janne mitt baksäte där systers hund bitit sönder, det är inte snyggt alls men jag skulle ta det jag ville ha i bilen och lämna den som den är.

Sagt och gjort, jag lämnar den som den är kanske en tvätt innan, men inte mer.


Känner mig ganska nöjd med dagen i allafall.


Ska berätta vad Björn hade sagt till försäljare Janne i går, förbenade karl :(

Det går att stänga bakdörrarna med nyckeln och även stänga bakdörrarna inifrån med en knapp + en del andra finesser också, jo vad säger en karl då tror ni???

- Jag tycker inte om att kärringen har mer finesser i sin bil än vad jag har, detta berättade Björn i telefonen till när han ringde mig efter provturen. Tur för honom att han skrattade gott efter, annars hade jag nog jagat honom till något varmt ställe hihi


Idag på morgonen ringer Björn från Skövde  och undrar om jag ska ha bilen??

Ja, jo, kanske, eller inte, så velade jag fram och tillbaka.

Jag tycker du ska köpa den sa han.

Ja jag gör nog det, tyckte jag, eller ska jag strunta i det???

Fråga när du kan hämta bilen, säger gubben då. Jaha vad menar du nu då??

Joooooo, vi ska ju på golfresa i helgen och jag tänkte om du kunde hämta den denna vecka så kan vi låna den över helgen, det får ju plats 7 st i den.

Vem skrattade nu då tror ni??

Jasså du vill låna min fina bil med alla finesser till en golfresa???

 

Ja det är ett givande och ett tagande i ett förhållande, men ibland skrattar vi gott åt våra dumma interna skämt.

Den ena värre än den andre ibland, men man lär sig när den ena skämtar på ett konstigt sätt som andra kanske uppfattar som någor helt annat.

Kanske inte ens får behålla min bil, men jag kan ta Björns bil, det gör inget Skrattande

 

Ska hämta min Chrysler nästa onsdag så golfgänget får ta sina gamla volvon och vad de nu åker i för Chrysler blir det inte för dom gubbarna Skrattande 


Nu är det dags för skogen med hundarna.


Bye

Av Marita - 14 september 2009 19:34

Häromdagen sålde jag min stora hundbur till ett par som hade en 10-årig Commandor. Först var jag lite undrande hur en sån såg ut men trodde jag nästan visste efter beskrivningen. Husse skulle åka till Frankrike och köpa en ny Commandor och behövde en bur, den gamle Commandoren fick inte plats i buren men valpen skulle ha den ett tag.

 

Paret hade med sig en Puli valp på 13 v, jisses så söt och så sprallig Skrattande

Han kunde ha stannat hos mig tyckte jag men matte ville ha sin bäbis med sig hem, konstigt va!!!

 

Men nu till saken: Paret hade en Chrysler och husse stoppade bara in buren i bilen, vilket bagage det var.

Jaha där stod man och pratade hund och bil helt plötsligt. En sån bil skulle man ha med allt det lastutrymmet när man åker iväg. Om man tar bort sätet längst bak och flyttar fram det och tar bort stolarna och sedan sätter man en dubbelbur och vips har man bagage med utrymme kvar samt att man kan åka 5 st i alla fall.

Har man alla stolar och soffa i får det plats 7 st.

 

Så nu har jag ju givetvis varit och tittat på en sån bil, diesel denna gång, och till och med bett försäljaren hålla bilen åt mig tills på onsdag.

Jag måste ju tänka också så det inte blir ett impulsköp, lätt hänt för mig att det blir det när det gäller bilar.

 

Så nu tänker jag så det knakar i huvudet. Vänder allt både fram och tillbaka, pengar hit och dit, dieselskatt, diesel, bensin, usch så jobbigt det blir.

Men både jag och gubben har räknat på det och jag som kör mycket tjänar på att ha en diesel, nu var det inte meningen att jag kanske skulle ha en så stor bil men, men och åter men?????

 

Tänker igen: Visst min Passat har kostat massor i reparationer detta år, en sisådär 20 000:-, ska visst byta kamrem säger de som kan bilar, jaha 9000:- till, ska byta damasker, jaha ett par tusen till, pumpen till spolarvätskan är trasig också, vete tusan vad det kostar, till råga på allt besiktning i november, undrar vad dom hittar då för fel???

Förra besiktningen kostade mig 15 000:-

Så vad gör man Obestämd

Ja vad gör man?

Jo byter bil Skrattande


Chryslern drar mindre diesel än vad min Passat dricker bensin, försäkring ungefär densamma, dieselskatten kostar ju en del men det drar jag in i dieselförbrukningen, räknat på att jag sparar ca 10 000:- per år på att köra diesel.

 

När jag kom hem igen från bilförsäljaren så ringde jag till en gammal kompis som har en Chrysler, bensinare är det, men de är helnöjda med sin bil, måste vara noga att kolla oljan i växellådan tydligen.

Efter att jag läst upp allt för honom så sa han: jag tycker du ska köpa den och går något sönder så fixar jag delar till den billigt. Ja det var det samtalet, lätt förrvirrad igen blev jag ju Obestämd

Sedan ringde Björn hem och sa byt bil, det kan inte bli värre än Passaten Obestämd

Snacka om att bli total förrvirrad på bara några minuter.

Det enda som ringde i öronen under lång tid idag var: BYT BIL, BYT BIL

Ja byta bil kanske man ska!!!!!

 

Byter jag bil så får vi plats när vi ska på utställning mm. Det var trångt i somras ska ni veta men det gick.

 

Det var den bilhistorien det, sedan har jag pratat med skatteverket också, har ett handelsbolag med en annan tjej och skulle få lite ordning på skatter, moms mm. Kan säga att efter det var allt totalt förrvirrat igen!!!!!

Inte nog med det, jag var inne på deras kontor först och ville prata med någon, blev upplyst om att jag skulle beställa tid för rådgivning av en vänlig dam där. Men nu är jag här kan man inte få prata med någon då????

Nej det går inte men du kan ringa vårat nummer 0771.... och prata med någon.

 

Jag ska alltså beställa tid för rådgivning hos Skatteverket.

Eller så får man leta upp en juridikstuderande människa som kan tänka sig ta hand om allt så man slipper pappersarbetet.

Men jag fick reda på en del i alla fall och det hjälper nog en stund, den vänliga damen upplyste om det hon kunde så vad sjutton det är nog inte så svårt alls.

 

Nu ska denna totalförrvirrade människa sätta sig i soffan och tänka igen Flört

 

Om någon har en Chrysler där ute någonstans och läser min blogg: Hör av er snabbt så jag vet om jag ska byta bil,HJÄLP!!!

Finns det någon duktig människa på skatter och moms mm så hör av er.

 

 


Av Marita - 11 september 2009 11:03


Man kanske skulle skriva att briard.bloggagratis.se inte finns mer, utan nu heter bloggen:

briard.bloggplatsen.se istället.

Eller hittar folk ändå månntrå Förvånad

Av Marita - 11 september 2009 10:58


Einar tyckte inte om det nya husdjuret, grisen Rynkar på näsan

Tyckte mest att den lät konstigt, den grymtar verkligen som en gris.

 

Men Tyzon tyckte den var rolig, ibland i alla fall.

Fast här på bilderna ser han mest bedrövlig ut Flört

 

      

Av Marita - 11 september 2009 08:55


Lek       


Äntligen efter nästan 3 månader har Ellie fått tillbaka sin kompis Tyzon Skrattande

Tyzon har inte varit kompis med Ellie sen hon bet honom rejält, men nu är det nästan som vanligt igen :)

Ellie fick fjäska riktigt för Tyzon men helt plötsligt kom leken igång, hurra, hurra sa Ellie.


Har nog aldrig sett henne så mallig som hon blev den kvällen, när leken var slut satt hon upp i soffan, nosen pekade rakt upp, tungan hängde vid sidan, och ett stort leende hade hon ( såg det ut som i alla fall )

Nu vill hon gå jämte Tyzon ute och vill gärna leka och busa med honom.


Så skönt att det har släppt lite nu, känns jättebra Flört







Av Marita - 9 september 2009 07:46

Jaha här skulle man logga in på bloggagratis och så möts man av en lustig sida?? Trodde jag hamnat fel men det hade jag inte. De har helt enkelt gjort om allting och nu ska man försöka hitta också. Men tror det är till det bättre när man väl kommit in i allt.

Man får väl leta och testa ett tag. 


Nu ska jag kika runt lite här och se var allt finns.


Ha en bra dag

Ovido - Quiz & Flashcards