Alla inlägg under juli 2009

Av Marita - 31 juli 2009 08:29


I går var en annorlunda dag. Dagen började som vanligt med tidning,kaffe,fodra hundar och en skogspromenad. När vi kom hem från skogen åt jag min frukost och sedan kamning av Ellie, fy så hon såg ut den stackaren :(

Men nu är hon fin igen :)


På em fick man rycka in och jobba lite extra, gör absolut ingenting, får ju väldigt bra betalt eftersom alla vikarier var upptagna hihi.


När jag kom hem och slog på datorn hade min jobbarkompis- kurskompis- företagskompis ja allt vad man nu kan kalla henne för gjort ett fantastiskt jobb med en ny blogg, svarat på mail och tagit tag i livet som man borde gjort för längesedan. Men nu gott folk är vi snart på g med våra projekt :)

Tack Nina :)


Ni som är lite nyfikna gå gärna in på vår nya blogg, den är lite fattig än på innehåll men det kommer mer, jag lovar :)


Bloggen heter: marnidogactivity.blogspot.com



Senare i dag är det dags att gå till jobbet och jobba tills i morgon fm.

Men nu ska jag se till att få tvättat lite innan jag åker och plocka lite med disk osv.



Ha det gott!



Av Marita - 29 juli 2009 19:18


Ja till sist hittade jag fölet,men de går i en hage nära det stora boningshuset och där får man inte gå. Står en skylt om enskild väg, jaja man får väl vänta tills hästarna flyttar till en annan hage då.


Annars går livet sin gilla gång här ute på landet. Började jobba i måndags, känns ganska bra men inte helt ok, faktiskt. Kanske dags att börja tänka på något annat. Det får jag nog göra ändå om 2 år då vår son går ut gymnasiet, gubben är ju inte hemma alla dagar i veckan eftersom han jobbar i hela södra Sverige. Och hundarna kan inte vara ensamma alla de timmar man jobbar, men vi får se.


På morgonen var jag som vanligt i skogen med mina hundar. Men denna morgon vände jag fort som ögat, det kom nämligen utrusandes 7-8 vildsvinskultingar ungefär 5 meter framför oss. Usch bara inte mamma svin kommer också, hann jag tänka, men det gjorde hon inte. Ja lite läskigt faktiskt.


Ikväll vågade jag inte gå den vägen så det blev en annan runda istället,utan att se några vildsvin eller de andra skogsdjuren som bor där inne.

I morgon får vi se vart vi ska gå, den saken sover vi på :)


Idag var jag och Ida i Kalmar och handlade lite.

Ska prova ett nytt foder på Einar, han lider av dålig mage med jämna mellanrum. Han äter ett foder 6-8 månader ungefär sedan är det dags för diareé eller väldigt lös avföring.

Vissa dagar kan han bajsa upp till 8-10 gånger och 90 % av gångerna rinner det ur honom.

Nu är det dags igen, har hållt på med ris och pasta man köper hos veterinären.

Det blir nu sista foderbytet och fixar han inte det fodret så blir det endoskopi på djursjukhuset.

Han har varit på olika undersökningar och det är konstaterat att han är allergisk mot dammkvalster och förrådskvalster. Rådet är ju som alltid vid sådan allergier, håll rent, tvätta tyger och plädar,våttorka golven varje dag, spola av hunden ofta, precis som hos oss människor.


Finns det vårdbidrag för att sköta om sin hund :)

Nä, tänkte väl det, men ibland önskade man faktiskt det.


Men diareé på en Briard med denna päls, ja ni kan tänka er själva hur han ser ut ibland i rumpan. USCH!!!!

Det nya fodret heter Advance Sensitive, så nu får vi se om sådär 6-8 månader eller innan hur magen fungerar.

Japp bara att hålla tummarna denna gång också :)


Ellie är som vanligt, ingen dålig mage på den hunden inte, verkar som om hon har plåtmage. Den hunden kan äta vad som helst utan att få minsta tecken på diareé. Konstigt tycker jag, de är ju ändå helsyskon.


Nu kommer husvagnen hem från Öland också. Otto och några kompisar har varit där och campat några dagar. De har nog skött sig för ingen på campingen har ringt hem, skönt :)

Killarna är ju bara 17 år och på vissa campingar på Öland är åldersgränsen 23 år. Finns nog goda skäl att det är så hög åldersgräns.

Nu ska jag ut till vagnen och kolla så den är hel också, man vet aldrig :)


Kramen till alla


Av Marita - 26 juli 2009 12:05


Jag tog bilen bort till hagen för att ta kort på mamma häst och bäbis.

Men, men men var är dom då?

Jag tittade men såg inga hästar.

Tittade i den stora hagen, tomt.

Jaha inga hästar så långt ögat kunde nå.

Men bättre lycka nästa gång kanske.

Tar med kameran i kväll så får vi se om det finns någon häst med föl.


Snopen!

Av Marita - 25 juli 2009 19:23


Ikväll gick vi våran skogspromenad som vanligt, jag med Ellie och Otto med Einar. När vi kom till skogen så springer hundarna lösa och leker som två galna briarder, Ellie puttar ner Einar i diket och sedan fnyser hon på honom, ser roligt ut :)


Men ikväll blev det ingen vanlig promenad, vi släppte hundarna lösa som vanligt men helt plötsligt ser jag en kille komma joggande mot oss.

Vad i hela friden, vi som brukar vara ensamma i skogen förrutom i oktober när alla jägare ska titta till var älgarna håller hus.


Fick koppla upp hundarna och killen kom närmare, han var väl ca 35 år, jättebenmuskler och jättearmsmuskler, men vem är detta då? Den karlen har jag aldrig sett här i vår lilla by med kanske 10 hushåll.


Jag hade Ellie på min vänstra sida och joggaren på min högra sida. Killen säger hej och jag säger hej också, då får väl Ellie helt plötsligt ett hjärnsläpp, hon tar sats, rusar ut framför mig, mot joggaren, jag var inte alls beredd på detta så jag snubblar och försöker att inte ramla på Ellie, tar ett par snubbelsteg men till slut ramlar jag över Ellie som i sin tur snubblar och faller med matte över sig.


Ja herrejisses, hade jag varit 20 år så hade jag skämts ihjäl men nu blev jag helt paff för jag har aldrig sett några tendenser på att Ellie vill jaga joggare, men vet ju att det är ganska vanligt problem.


Så nu alla joggare blir det andra bullar för Madame Ellie, ja just det, KLICKERTRÄNING BLAND JOGGARE HAHA. Ska bara leta upp lite joggare som vill ställa upp som försökskaniner till Ellie :)


Eller kanske vänta tills skolorna börjar och vara med på en friluftsdag eller orienteringsdag med skolelever, nä blir synd om eleverna om de ska springa förbi ett hårigt monster som dessutom vill bita dom i benen. jag vill ju inte att barnen ska bli rädda för hundar, illa nog att hon är svart, värre om hon får fatt i dom, usch.



Men nu vet jag varför hon ville bita mig i benet när vi sprang på utställningen i Tvååker, fattade inte varför hon började nafsa mot mina ben, det har hon inte gjort förrut.

Hon tycker alltså inte om joggare, hon ser dom säkert som ett byte man kan jaga, så måste det vara. Ellie är ju en riktig jägare, jagar alla djur som springer, inte roligt alla gånger men en tröst är att harar och många andra är snabbare än Ellie.


Ja det var en berättelse om en av våra många skogspromenader, men glömde att berätta att jag såg min grannes sto nu ikväll, hon har fått ett litet föl och jag hade som vanligt ingen kamera med, men ska ta bilen bort till hagen utan hundarna i morgon och ta lite kort på mamma och bäbis.


En liten nos stack upp när jag tittade bort i hästhagen, fick stanna och titta 2 gånger för det går nämligen får där också  ( i hagen bredvid ) så man vet ju aldrig om fåren rymt in till hästhagen. Men det var ett litet ponnyföl, ljusgul och så fruktansvärt söt. Fölet hade burrat ner sig i lite högt gräs så det var bara mulen som stack upp en liten bit och ett par öron förstås också :) Ja gud så söta de är.


Nu ska vi göra som alla andra, titta på TV en stund :)

Av Marita - 23 juli 2009 13:23


Jaha så var jag igång igen med bloggeriet. Tittade på min blogg och såg att allt jag skrev hamnade lite konstigt.

Men om man bläddrar ner till slutet på denna dag 23/7 så kanske det blir lite rätt :)

Eller så läser man från början till slutet eller från slutet till början, haha ja så krångligt det blev.

Jag får skylla på värmen idag, väldigt tryckande värme och sedan har jag kanske inte alla hästar hemma i mitt stall idag :) eller de kanske inte är hemma någon dag i stallet, haha nä nu får det vara nog med svamlet för idag.


Ha en bra dag allihop och många kramar från en virrig människa :)

Av Marita - 23 juli 2009 10:53


Nu fick Einar posera lite här på bloggen så här kommer lite bilder på Ellie också. Lilla Ellie är en tuff men samtidigt en väldigt ödmjuk tik. Vi kallar henne nu för tiden " lilla polisen ", hon säger till på skarpen mot andra hundar om de bråkar eller leker för mycket, då går hon emellan och avstyr allt. Men man får se upp så det inte finns något ätbart i närheten för då smäller käftarna på henne. men som sagt man lär sig att hålla koll så inga smulor eller andra hundar är i närheten när Ellie får tag på något gott.

Einar har lärt sig att vända och gå när det finns något gott så Ellie får ta det goa och då blir Einar utan.



Av Marita - 23 juli 2009 10:49


När Ida & Sebastian skulle lära Tyzon bada passade jag på att ta kort på Ölandsbron också.


Av Marita - 23 juli 2009 10:38


När man väl sitter här och bloggar är det svårt att sluta. Har ju hur mycket som helst att göra men vad sjutton, det springer inte bort, allt damm mm.

Nu fortsätter jag med lite bilder när husse & Einar tittar på fotboll.

Jag & Ellie var också där , men Ellie skulle bara äta gräs så hon la sig bakom bänken och tuggade som en häst hihi.

Ellie är annars en fotbollstokig tik men har lärt sig att när killarna spelar match får man inte vara med och jaga boll. Hon lugnar nog sig själv med att hitta på något annat att göra, och vad är bättre än att äta gräs hihi.


Einar tror han är en liten hund och helst ska han sitta i knät och kolla på fotbollen men han får nöja sig med att sitta på bänken bredvid husse.

Är det det som kallas för att bli bänkad haha, nä det var ju inte så roligt men ibland får jag lite överslagshandlingar och då kan vad som  helst hända hihi.

Ovido - Quiz & Flashcards