Alla inlägg under juni 2009

Av Marita - 25 juni 2009 19:03


Jag har min allra första semestervecka och det är så underbart med sol, vind och vatten.

Jag kommer inte ihåg när jag hade sådan tur med vädret under den första semesterveckan, men det ska man inte fundera på utan lev här och nu sedan kan det vara för sent :)


Hämtade Sebastian idag och vi åkte direkt och köpte en barnpool, leksaker och fika förstås :)

Sedan skulle mormor vara duktig och ta kort på barnet i poolen med sådana där flytetyg man har runt armarna.

Men vad sjutton är mobilen då?

Jag letade och letade men den var borta, och bor man på landet så är teckningen som den är på nätet. Japp, bara att prova och se om det ringer

någonstans.

Slog numret och rösten sa vänligt: Det önskade numret går inte att nå för tillfället, var vänlig försök senare. GRRRR, då är den ju här någonstans, men var??? 

Jag letade som en toka utan resultat. Till slut gav jag upp och drack kaffe och åt glass istället, gott,gott :)

Eftermiddagen gick och det skulle lagas mat och äta ska man också så det gjorde vi.

Sedan skulle tvätten hängas så jag tog min lilla korg och tog ner tvätten från torkvindan och gick in i tvättstugan och la min tvätt på bänken. Öppnade lilla luckan och tog ut den rena tvätten och skulle slänga i en maskin till,  och vips vad var det som låg på smutstvätten då?

Mobilen så klart. Jag hade nog tappat den när jag tog ut tvätten från maskinen tidigare på dagen. Tur att den låg synlig annars hade jag tvättat den också hihi.

Så nu får det bli kort på poolbarnet i morgon istället :)

Ingenting blir som man tänkt sig alla gånger, men det kommer fler gånger ju.

Nu ska vi titta på barnprogram en stund och sedan kommer John Blund och då får vi nana kudden hihi.


Bye gott folk!




Av Marita - 18 juni 2009 19:15


Lägger ut lite bilder på mig min hund, min mammas moster och mosters man.

Detta är lite roligt och kanske lite udda :)

Jag kallas för Märta i en del kretsar ( detta med smeknamn hänger i bland vissa), vår hund döptes av uppfödarens mamma till Einar, och min mammas moster heter Märta och hennes man heter ju förstås Einar :)


Nu tyckte ju min mamma att man skulle föreviga detta med Märta x 2 och Einar x 2, och visst blev det så.


Tvåbens Einar har varit securitasvakt innan pensionen, de har haft schäfrar från Statens hundskola som tjänstehundar.

Nu har tvåbens Einar fyllt 90 år och han skulle hålla fyrbens Einar tyckte mamma.

Bevare mig väl tänkte jag, detta går aldrig, en farbror på 90 år ta en fullständigt obstinat hund och hålla honom kvar. Vad tänker mamma med?????

Men jag hade inte behövt vara orolig, tvåbens Einar tog tag i halsband och koppel och vips satt hunden i ett skruvstäd, hihi. Hunden kom inte därifrån helt enkelt, denna 90-åring hade krafter som en 20-åring :)


Ja det var riktigt roligt. Moster Märta fick en massa pussar av Einar men tanten stod upp och bara skrattade. Hon är i alla fall ca 86 år :)

Ja krutgubbar och krutgummor finns det där ute i världen.


De saknade sitt hundliv, Einar & Märta, många hundar har de haft genom åren och en del hundar kommer man ihåg även att man var liten.


Här kommer bilder på Märta x2 och Einar x 2.


Av Marita - 18 juni 2009 18:23


Nu har jag fått lite bilder av mor på våra 13-barn.

Den store är Otto 17 år den 13 Juni.

Den mellersta är Felix 11 år den 13 Juni.

Den lille är Valentino 2 år den 13 Juni.


Otto är min son, Felix är min systers son och lille Valentino är min och min systers kusins barn, eller det blir ju vårt kusinbarn. Detta med släktskapet är invecklat hihi.

det finns pysslingar, sysslingar och vete gudarna allt vad släkten kallas.


Av Marita - 13 juni 2009 20:33


Jo men så ringde äntligen telefonen i fredags, kludden kommer på måndag :)

Eller det är visst inte måndag än så jag vet ju faktiskt inte om målarkludden kommer, hmm nja får väl som sagt var vänta och se!!

Men hur det än blir så kommer vardagsrummet att tömmas på söndag och var ska jag göra av allt man samlat på sig??  Detta blir inte lätt alltså!!


Men det finns ju en container utanför dörren hihi, kanske skulle kasta allt och köpa nytt :) Ja det skulle man göra men var finns pengarna att köpa nya grejor någonstans??  Visst ja, jag har ju köpt en Harry Boy :)

Skulle sitta fint med 44 miljoner nu, men hur mycket pengar är det egentligen och vad gör man med så mycket pengar då??

Har en jobbarkompis som tyckte att jag kunde skänka lite pengar till alla tjejer på jobbet så kan alla sluta jobba kanske :)  Haha ja drömma ska man också göra :)   

Det blir inte mer idag för jag väntar på att få lite foton från min mor. Tanten har mailat dom en gång till mig men jag fick inga och vem som fick dom vete sjutton. Hoppas den personen har roligt ialla fall :)


Nu är det snart natti men först måste jag kolla hur många som ska komma på kurs i morgon. Kurserna är en annan historia, den får jag berätta om en annan gång.


Bye




Av Marita - 4 juni 2009 08:34


Inget är som väntans tider, det vet vi som har varit gravida. Man väntar och man väntar.... och väntar. När tiden har gått ut så ringer folk och frågar, jaha du är hemma än, ska du gå som elefanter eller????

Nä jag ska inte gå som elefanter i 2 år, men ungen vill inte komma ut. Jag ringer när det är klart. Ja hur många gånger har man inte fått den frågan när graviditeten är fullgången, skulle man ha räknat gångerna så hade man blivit mörkrädd ju.


Nu sitter man och väntar på gubbar som, nja kanske gör som elefanter, väntar i 2 år på att göra färdigt haha. Sin egen gubbe kan man ju vänta på i evigheter innan det händer något, men ett företag som har fått ett uppdrag av försäkringsbolaget att utföra ett arbete och inte kommer, inte svarar i telefon och svarar inte på mail heller. Vad gör man?????

Jo man sitter och väntar, väntar och väntar....... och väntar. Ja men hur länge då?????

Jag är faktiskt rikigt irriterad just nu, eller förbannad kanske är det rätta ordet.


Om 2 veckor går man på semester och då trodde jag att min första vecka skulle gå åt till att städa, köpa nya saker och få göra iordning, men nähä det ser mörkt ut.

Sedan kommer nästa elände. Yttertrappan är bortbilad och vi har ingen yttertrappa. Vi bestämde att det ska bli en stentrappa med en uteplats nedanför. Kollade trappor och till slut bestämde vi oss då för en trappa.

Men vad händer då tror ni??? Det tar 8-10 veckor innan vi får den. Jo som sagt, inget är som väntans tider!!!!!


Om något år kanske man gapskrattar åt allt som hänt detta år, men det gör man inte nu i alla fall.


Ska göra lite nytta innan det är dags att jobba em. Betala stuga i Ugglarp, anmäla vovvar till utställningar och fundera på vad man ska köpa till 2 pojkar som fyller år den 13 Juni.

Vi är nog lite udda i vår släkt med 3 pojkar som är födda den 13 juni men olika år. Min son, Otto fyller 17 år, min systers pojk, Felix fyller 10 år och sedan har jag och min syster en kusin som heter Martin och hans son Valentino fyller 2 år. 

Gissa vilket nummer som är våra turnummer hihi.

Jaha lite släkthistoria hann vi med också.

Fast historien är ju inte slut där förresten, Felix farmor fyller också år den 13 juni. Hur gammal farmor är vet jag inte, men hon ser ut som 20, sjunger som en sångfågel och ser förbannat snygg ut hihi, låter som jag är lite avundsjuk på Felix farmor, och ja faktiskt lite för jag fattar inte hur hon bär sig åt för att se så ung ut. Eller det kanske är att hon sminkar sig snyggt??

Vem vet, inte jag i alla fall!!!!!


Nu måste dagen börja för annars hinner jag inte med saker och ting innan det är dags att jobba.


Bye, bye

Av Marita - 2 juni 2009 17:36


Idag har det varit föreläsning om hur det är att vara personlig assistent.

Vilka rättigheter man har, hur man avböjer arbete som inte ingår i vår arbetsbeskrivning, vad man ska göra med sin brukare och att hon/han ska vara med och utföra sysslor så långt det bara går. Att man ska lyssna på sin brukare vad den vill och inte vill. Att man ska respektera brukarens hem och inte göra som man vill. Lite kortfattat vad som pratades om idag.

En lång dag var det och inte var det så mycket som rörde vår arbetsplats, men man har varit där och även blivit avprickad för närvaro som i skolan :)


Alla föreläsningar är inte roliga och tyvärr så åkte ögonen igen hela tiden, kunde faktiskt inte vara vaken, usch så hemskt det är.


När man kom hem var det dags för hundarna att komma ut en sväng. Det regnade och var svinkallt. men det finns bara dåliga kläder ju.

När vi kom till skogen så började åskan, jisses vad det small över huvudet på oss och en rejäl blixt. Bara att vända och gå hem igen.


Det var denna dag och mer kommer inte att hända för ögonen går i kors :)


En fördel med att det regnar ordentligt är att bilen ser renare ut än vad den är, ja jag ska erkänna att tvätta bilen står långt ner på listan hos mig. Jag hinner inte tvätta bilskrället helt enkelt och bor man på landet och kör varje dag hit och dit så är det ganska meningslöst att ödsla tid med att tvätta bilen, tycker jag.


Läser min mammas sambo Anders detta så gråter han blod. Han tvättar sin bil jämt, och då menar jag jämt, hela tiden.

Tvättar han inte bilen så putsar han rutorna och det är noga att dom är rena, väldigt rena!

Ska berätta en rolig bilhistoria som hände för några månader sedan: Mamma ringde och vi pratade en stund och sedan sa Anders att jag kunde komma ner med min bil så skulle han tvätta den med högtryckstvätten. Jag tackade ja blixtsnabbt :)

Åkte ner och Anders tvättade bilen, tog bort navkapslar och var väldigt ordentlig.

Efter en lång stund var den färdig, torkad med sämskinn också.

Vilken fin bil det var under skiten hihi.


Jag tog min lilla bil och åkte hemåt. Men något har hänt med bilen, jösses vad ratten skakade. Jag kunde inte köra mer än 70 km. Jaja jag tappade nog några vikter på däcken när Anders tvättade bilen.


Efter ett par dagar så blev jag tvungen att lämna in den på en däckverkstad och talade om för Micke hur det var och att den blivit tvättad och kanske tappat lite vikter också.

Jag gjorde några ärenden och kom tillbaka till Micke. Såg inte min bil så jag tänkte vad har hänt?

Jag kommer in och Micke säger: - Följ med ska du få se.

- Hmm vet inte om jag vill se, tyckte jag.

Bilen stod så fint med däck i verkstaden. 

Titta på den högen, sa Micke. Ja jag tittade och undrade vad det var för en hög?

Det är skit från dina däck, när man tvättar bilen för hand så kommer man inte åt bakom däcken så som en biltvätt gör. Därför blir det obalans i däcken.

Efter mycket om och men så sa jag: - Jag gör alltså helt rätt med min bil, ger fan i att tvätta den :) Haha, ja vi hade lite roligt åt det en stund.


Det gick några dagar och bilen gick perfekt, men så ringde mamma och sa att Anders måste åka ner till Kalmar med sin nya fina bil för det går inte köra mer än 70 km, ratten slår som bara den. Gissa vem som skrattade :)


Nu tar jag kväll i soffan :)


Av Marita - 1 juni 2009 05:25


Nu har man snart jobbat klart sin helg, den sista helgen innan man går på semester :)

Det har blivit 2 tidiga morgnar eftersom vår lilla dam inte vill sova mycket längre. Tänkte passa på att skriva några rader medans det är lugnt, sedan får man ta tag i sitt liv denna dag också.


Igår var det mors dag och det blev att äta ute. Vi körde upp till Aboda Klint, så fint det är där uppe, men ack sådan otur vi hade, det fanns inga lediga platser. Tror aldrig jag sett så mycket folk i Aboda som igår. Ni som inte varit där: Åk dit och ta en fika eller kolla bara utsikten, helt fantastisk utsikt och inte hade jag min kamera med mig heller :(

Jag får nog ta en sväng dit och ta lite bilder och lägga ut.

Dagen gick väldigt fort och snart var det dags att återvända till jobbet.


Nu ska jag ta tag i min dag och snart får jag åka hem också :)

Undra om det kommer några snickare, målare eller golvläggare idag ????

Nu har vi snart väntat en månad på att de ska dyka upp så man får nya tapeter och nya golv inlagda. Jag har fortfarande inga gardiner, blommor eller saker framme. Det ser så kalt och tomt ut hemma så man har ingen lust att åka hem och titta på eländet en dag till, usch.

Men måste ju hem till vovvarna och se hur de har det.

Jaja nu får det vara färdig gnällt för denna gång, solen skiner och då kan man inte bli annat än glad :)


Ha det gott

Ovido - Quiz & Flashcards