Alla inlägg under januari 2010

Av Marita - 3 januari 2010 17:58

Det är diskussioner om fyrverkerier varje år, 2009 inget undantag. 

Det värsta är att de skjuter flera veckor innan nyårsafton, de skjuter hela nyårsafton till långt in på morgonkvisten. Inte nog med det, de skjuter även på nyårsdagen också.

 

Om man nu ska ha raketer så tycker jag man ska anordna det på en plats i kommunen. I Oskarshamn skjuter man klockan 17 nere på Badholmen, i Kalmar vid slottet kl 17. Det tar ca 10 minuter sen är det klart. Som djurägare vet man detta och kan förbereda kanske en promenad ute i skogen några mil bort, om det nu ska vara tvunget att skjuta raketer. För min del kan det lika gärna förbjudas helt. Vad jag vet finns inga gamla traditioner ssom säger att det måste vara fyrverkerier på nyårsafton.

 

Förra året hade vi 4 hundar här hemma hos oss på nyårsafton, varav en hund bet sönder 2 inredningar i våra bilar. Detta år hade vi 3 hundar hemma, och till vår förvåning så var Ellie rädd detta år. Kan bero på att grannen laddade sina raketer så de flög över vårt hus och landade på vår tomt, idiotiskt gjort av dom.

Ellie var inte så rädd så hon skakade men sprang upp till sovrummet och la sig på sin filt, inte roligt tyckte vi.

 

Till nästa nyår måste jag prata med vår granne så det inte blir likadant som denna gång, om han nu behöver fyrverkerier över huvudtaget.

 

Givetvis finns det olika åsikter om detta, men snart måste något göras så man slipper rädda djur och folk som gör sig illa. Tycker det är konstigt att barn skadas, för det är åldersgräns på dessa fyrverkerier.

Skärpning alla föräldrar som låter sina barn avfyra raketer, och låter barnen springa fram när det inte smäller av som det ska. Barn ska hållas borta från detta elände, ni vuxna får faktiskt skylla er själva om ni blir skadade, eget ansvar så att säga.

 

Jag hoppas det kommer en lag som förbjuder fyrverkerier, detta helvete som många får genomlida varje år, både djur och människor.

Av Marita - 3 januari 2010 17:33

I höstas var jag, Sebastian,  Ida, Tyzon, Einar & Ellie i Uppsala och hälsade på min dotter Sandra och hennes sambo Jonas. Innan vi åkte hade vi världsproblem om en spiraltrappa upp till lägenheten. Hur ska vi få upp och ner hundarna?

Tyzon kunde vi bära, men de andra två då?

Kom på att det kanske kan gå med handdukar! Om man lägger dom, en på varje trappsteg så måste det nog gå eller???

  

Sandra & Ellie på väg ut på en promenad.

  

Så här såg trappan ut   

  

Ser inte klokt ut, men det gick bra att både gå upp och ner. Här är Tyzon på väg ner.

  

Min dotter Sandra skulle vara lite rolig och likna en briard   . Ser bra ut tycker jag.

  

Barnbarnet Sebastian lekte cowboy de dagarna vi var där. Tyzon fick snällt anpassa sig och leka cowboyens "häst".

Tur att barn kan roa sig med små medel ibland, hundarna är så snälla så de bara fogar sig i det mesta. Även lille Tyzon som är en gatuhund från Rumänien.


Sitter framför brasan och det är  -14 grader ute, då kan man passa på att titta på lite gamla bilder och lägga upp de man har missat.

Finns fler bilder som jag ska lägga upp en annan dag.


God fortsättnig på det nya året.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards