Alla inlägg under juli 2009

Av Marita - 23 juli 2009 10:13


Lägger upp lite bilder på eländet här hemma,men snart är det nog färdigt.

Klinkergubbarna har semester än men nu har storstädningen börjat, usch.

Eller byggstädning kanske man ska säga, för allt måste dammas,skåp torkas ur,alla saker diskas och t.o.m taket måste man dammsuga, ja vilken rolig semester det blev i år. Men nu ska jag inte hänga läpp, det kan bara bli bättre :)


Lägger in lite kort hur det såg ut efter målarkludden och de andra gubbarna, sedan får man göra som i TV:n, bilder på hur det blev när allt är färdigt hihi.



Av Marita - 23 juli 2009 09:54


Ida skulle lära Tyzon att bada i havet. men det gick inte så bra :)

Tyzon tycker inte om när det är blött, går gärna inte ut när det regnar utan då kan man hålla sig hur länge som helst. Kissa och bajsa kan man göra när det är fint väder, tycker Tyzon :)


Ja en rolig hund med tanke på att han är gatuhund, undrar hur han gjorde i Rumänien när han var gatuhund i flera år???


Ida & Sebastian skulle försöka locka ner honom i vattnet men det slutade med att Ida blev blöt i baken hihi och Tyzon struntade i badet.

Det blåste jättemycket och kallt var det så inget bra badväder för människor heller.



Av Marita - 23 juli 2009 09:38


Den 19/7 fyllde Sebastian 6 år. Grattis :)

Vi bestämde att vi skulle ha kalas här hemma, trots att jag inte fått iordning än, men nästan klart i alla fall :)


Vi började kolla hur många som skulle komma och så var det ju det här med mat och fika. Skulle vi lyssna på Sebastian så skulle vi ha korv med bröd :), ja det var ju enkelt men hur mätta blir vi på det månntro?


Till slut hade vi fått veta hur många som kommer, det blev 17 stycken, HJÄLP, HJÄLP, vad ska vi sitta på,hur mycket mat går det åt, ja lite lätt panik blev det allt.

Till slut kom mina flickor på att taccogratäng,taccopaj med sallad och div. tillbehör fick duga. Sedan blev det kladdkaka, tårta och glass till fika.

Ja det gick det också, vi fick plats, alla barn i soffan med TV;n och vi vuxna fick var sin stol och bordet räckte till också :)


Det blev lite rörigt under några timmar för barnen kunde inte vara ute, det regnade nästan hela dagen.


Det blev lite kort tagna på födelsedagsbarnet med snorkel på, passande med tanke på vädret hihi.


Sandra & Einar skulle ju också vara med på kort, många linslusar är det ibland :)


Av Marita - 23 juli 2009 09:29


Ja då fick man en bild på barnbarnet med sin nya pool. Han badar, badar och badar. Springer in med blöta fötter så man får skrapa ut vattnet efter honom hihi.

En dag sa jag till honom att du kan ta och torka dig innan du kommer in för det blir så blött inne, så snart får vi ha stövlar på oss inomhus. Jo Sebastian nickar och springer ut till sin pool igen. Det går en stund och sedan kommer han in igen med handduk om sig och säger: Men mormor, det droppar om mig ändå, jag har torkat mig.

Hmm jaha vad är fel då undrar jag?  Jag går fram till honom och ser hur det rinner vatten från benen, tar bort handduken och han hade sina blöta badbyxor på sig. Ja man får skylla sig själv, jag hade bara sagt att han skulle torka sig, inte att han skulle ta av sig badbyxorna :)


Tyzon ska ju också vara med och fylla vatten i poolen, han tycker inte om vatten eller att bada men han hjälper gärna till :)


Av Marita - 23 juli 2009 09:25


Här är min ena dotter Sandra ( bor i Uppsala ) med min andra dotter Idas hund Tyzon som är en rumänsk gatuhund. Tyzon har varit i Sverige 1 år nu.

Sandra & Tyzon har datalektion men Tyzon tycker det är bättre att ligga på rygg och bli kliad på magen. Han är en riktig livsnjutare den lille vovven :)



Av Marita - 23 juli 2009 09:21


Lägger in lite bilder när hundarna håller koll på husse och lillhusse. De tvättar vår husvagn och vilka ska inte vara med då tror ni?


Fick ingen bra bild med alla tillsammans utan får dela upp bilderna lite.

Av Marita - 23 juli 2009 09:11


Nu var det ett tag sedan jag skrev på min blogg, men jag har haft dataproblem. Den förbenade datorn hängde sig hela tiden och jag var på väg att slänga eländet i väggen. Men som tur var gjorde jag inte det.

Min dotter Sandra med sambon Jonas kom hem från  Uppsala och tur att man har en svärson som är duktig på datorer hihi. Jonas satt i många timmar och rensade,installerade,ominstallerade och gud vet vad han gjorde, men nu funkar allt, TACK Jonas :)


Nu ska jag försöka att skriva och lägga in lite bilder på denna sommaren.men bilderna från Ugglarp försvann på vägen från mobilen till datorn, vet inte vad som hände men jag får väl åka tillbaka till Ugglarp nästa år och ta mera kort hihi.


Vi börjar med studsmattepojkarna: Jag skulle försöka ta kort när sonen Otto busade med bägge hundarna på studsmattan, men kameran är för slö när den ska klicka och hundarna och Otto är för snabba så det blev som det blev.


Av Marita - 12 juli 2009 18:59


Torsdag den 9 juli bar det iväg till Tvååker.

Jag steg upp tidigt för att hinna med, skulle duscha, packa bilen, ge hundarna mat, hundpromenad, äta frukost och samtidigt passa dessa förbenade golvläggare också.

Men till slut åkte vi iväg till min mamma där vi skulle packa in alla grejor i deras bil.

Min syster Jessica, hennes 2 barn, Felix och Anja skulle följa med också.

Vi hade satt upp takboxen på min bil på kvällen innan för att få med utställningstältet också.

När jag kom till mamma så packade vi deras bil full med all packning för 4 dagar och till 6 personer samt 3 hundar. Fruktansvärt vad saker man behöver. Till slut blev vi klara och åkte iväg mot Tvååker.

Vi stannade några gånger på vägen för att fika, kissa, rasta både barn och hundar. Resan gick bra.

Till slut kom vi fram till stugan, checkade in, packade in alla grejor och till slut skulle vi släppa in dessa 3 håriga monster till hundar vi har också.

Till saken hör att det var lite oroligt om hundarna skulle gå ihop men de känner varandra väl men Ellie är ju lite bitsk av sig och Einar vill ju gärna visa att han är lite boss över mammas hund Lufsen på snart 1 år.

Men inget att oroa sig för, de skötte sig exemplariskt från första stund i stugan :)

Ellie visade vad skåpet skulle stå för Lufsen, lite fin tandvisning hade hon och sedan var det lugnt. Einar lekte med Lufsen länge men till slut var han lite trött på unghunden Lufsen så han morrade och lugnet infann sig på en gång. Varför har inte vi människor samma förmåga som hundarna att visa att nu ska vi ta det lugnt förstår du det din lilla valp!! Jo vi pratar inte hundiska med våra fyrfotade vänner.


Fredag den 10 juli i Tvååker.

Vi åkte till utställningsplasten för att träna ringträning med monstren. Gick jätte bra och de skötte sig duktigt. Lufsen var lite ostyrig men husse fick ta honom ett par gånger sedan lugnade han ner sig. Jessica hade Ellie och jag hade Einar,märks att syskonen är äldre än Lufsen och de har lugnat ner sig väldigt mycket. Jag tycker det är skönt  när man jämför dom med Lufsen.

På em åkte vi till Tylösand där min mammas kusin Laila och hennes man Bengt har husvagn. Laila och Bengt har haft massor av hundar, just nu har de inga hundar, bara en liten burmakisse som var så söt.

Jag fick beröm för mina hundar och att de var fostrade bra, det ska ni veta att det säger inte Bengt till vem som helst så jag blev så stolt så nacken höll på att gå av haha. Högfärdig är nog rätta ordet hihi.


På kvällen blev det strandpromenad och snäckplockning. Vi kunde inte bada för vågorna var skyhöga och det blåste så man hörde inte vad någon sa. Senare på kvällen åkte vi till utställningsplatsen och satte upp tältet.


Lördag 11 juli i Tvååker.

 Den stora dagen,  usch.  Vi steg upp tidigt, gjorde oss i iordning och packade: fika, handdukar, kammar, borstar, sax, koppel mm. Inte klokt vad saker man måste ha med sig.

Vi var där kl 9 och Felix och Anja försvann till en annan ring för att titta på Tibetansk spaniel, de ska låna hem en sådan hund från en tjej som heter Lena. Lena var där och ställde ut ett par av sina Tibetanska spaniels.

Vi hade höga startnummer så det blev kamning, kamning, tovutredning, torka blött skägg men till slut var det dags för Briarderna.

Lufsen ut först med några andra unghundar. Lufsen blev tvåa, ingen final för honom inte. Han skötte sig ganska ok, lite sprallig och hopp och skutt hade han för sig.

Sedan var det Einars tur med de andra han hundarna. Han blev etta och fick springa en gång till med en annan hane. Den andre hanen vann så Einar slutade på andra pats, ingen final för honom heller. Men bra omdöme fick han så jag är helnöjd med vår insats. De andra hanarna var så otroligt fina.

Sedan var det Ellies tur med några andra tikar, Ellie är lite obekväm med sådana här tillställningar men skötte sig jättebra. Hon slutade på en andra plats, ingen final där heller. Men vi är nöjda med våra tre briarder och omdömmet på dom. Det var ju en internationell utställning så det gick över förväntan i alla fall.

På fredagen var det ca 3400 hundar som ställdes ut och på lördagen ca 3800 stycken hundar. 17 briarder var det som ställdes, alla var så otroligt fina och vilket trevligt briardfolk vi träffade. En kanondag blev det.

Måste säga grattis till alla briarder som var där, ni är otroligt snygga hundar. Både de som gick vidare och till de som inte gick vidare.


Sedan åkte vi hem till stugan, nöjda och belåtna allihop. Trötta var vi som bara den, såväl som vuxna, barn och hundar.


Söndagen den 12 juli i Tvååker.

GRATTIS EINAR & ELLIE PÅ 3-ÅRSDAGEN :)

Lite sovmorgon blev det allt idag. Vi skulle checka ut idag från stugan. Det gick förvånansvärt bra med allt. Bilfärden hem gick bra också.

 Kom hem och ställde bilen och får då se partytältet upp och ner. Tältet hade blåst iväg. Jaja vi tömde det på vatten och ställde tillbaka det igen.


Då säger sambon Björn: Kolla där!

Jag vänder mig om och får se att det sprutar vatten från ett hål i den nya poolen. Va faan skriker jag då, det är inte meningen att vi ska ha en pool, det är tredje poolen på 3 år som går sönder.

 (De 2 första är Einars förtjänst, han satte klorna i dom när han skulle leka med dom som badade då.)

Jag var så arg så det kokade ur öronen. Men titta var jag pekar säger Björn. Då låg det en död hackspett nedanför hålet, hur har detta gått till då????? 

Vi har bara en förklaring: hackspetten har flugit in i sidan på poolen, fastnat med näbben där och drunknat för han kunde inte få loss sin näbb. Eller finns det en annan förklaring???

Björn fick hämta en skruv som han satte i hålet, sedan får vi laga poolen när den är tömd på vatten så lappen får sitta på insidan av poolen.

Ja mycket ska man vara med om i sitt liv.

När fågel och hål var fixat gick vi in och utfodrade hundarna.

Gissa vad hundarna gjorde sedan? De har sovit sedan kl 16.30 och nu är klockan 20.00 Dessa dagar har tagit ut sin rätt på dom haha.


Lufsen hann inte ens äta mat när han kom hem, han hade lagt sig i ett hörn, sedan hade han vandrat ner i källaren och fortsatt att sova. Jag vet inte om han är vaken än den lille stackaren. Han har gjort av med massor av energi dessa dagar, dels ute och dels lekt med Einar rejält. Sedan har han fått lite uppfostran av polis Ellie också, hihi.


Ja det var lite kort om dessa dagar. Inga kort blev ju tagna i vanlig ordning. Jag tog lite kort på vår stuga som jag ska lägga in, men inga från utställningen, alla hade händerna fulla och lite till.


En mycket bra resa och snart bär det iväg till nästa utställning.

Ska till Ronneby i Augusti, men då ska bara Einar ställas ut, Ellie får vi ta en annan gång.


Nu är jag skitslut och längtar till min egen säng och mina egna kuddar.

Natti gott folk.

Ovido - Quiz & Flashcards